maandag 19 januari 2009

Herfst in het bos: eerste leerjaar

Hieronder een weerkalender die ik gebruikt heb tijdens mijn lesjes wereldoriëntatie (thema: herfst) in het 1ste leerjaar. Elke dag werd de weerkalender even bovengehaald en was het de bedoeling dat de leerlingen het juiste prentje tekenden en kleurden naargelang hetgeen dat passend was voor die dag.
Er werd telkens iets besproken over de bewolking - zon, de windkracht en de neerslag. Op deze manier werd dit erg eenvoudig en leuk voorgesteld.

Om de leerlingen te helpen bij de dagen van de week werd telkens de dag wel vermeld maar werd er ook een herkenbare tekening ondergezet zodat ze zeker goed wisten waar ze wat moesten noteren.
vb.: maandag: tekening van een maan.

Deze weerkalender heb ik ook op A2 afgedrukt en opgehangen in de klas.
Zo konden de leerlingen extra goed volgen en konden ze deze op andere momenten ook bekijken.
Op de 2de pagina kan je de prentjes vinden die je kan gebruiken voor op de kalender in de klas. Je kan ze bevestigen op de kalender met velcro zodat deze steeds herbruikbaar blijft.

Het was echt een erg leuke en leerrijke ervaring om hiermee te werken in de klas. De leerlingen begrepen meteen wat de tekeningen wilden zeggen en konden dit vrij snel toepassen in concrete situaties.



Hieronder ook mijn gebruikte werkblaadjes tijdens de lessen wereldoriëntatie rond het thema "herfst".


34 opmerkingen:

Juf Evelien zei

Wauw, erg leuke bundel voor de leerlingen!
Nog wat ideetjes:
hier blijft het erg bij schrijven en verbinden.. Laat hen een afdruk met inkt maken van een paddenstoel. Een mooi herfstblad omlijnen en de rand bespreken,..

1steleerjaarbdewimpel zei

Hey! Wat een leuke bundel.
Ik sta ook in een eerste leerjaar!
Zou je het zien zitten om je bundel door te sturen?
Alvast bedankt!
Virginie
virgandre1@gmail.com

Eva zei

Oh wat een heerlijke bundel! Ik had er graag wat ideetjes uit gebruikt in mijn klasje... Kan ik ergens de oefeningen terugvinden in word-bestand? Of zou je jouw bundeltje willen doorsturen? (cunst@hotmail.com) ALvast bedankt! Groetjes, Eva

Steffie Thys zei

Hey!
Mooie bundel!

Ik moet ook stage doen in mijn 3e jaar in het 1e leerjaar.
Zou u het zien zitten om de bundel ook naar mij door te sturen?
Alvast bedankt!

Steffie.thys@kahosl.be

Astrid zei

Hej!

Heel mooie bundel! Er staan veel leuke ideetjes in. Het zou leuk zijn moest ik er ook enkele van kunnen gebruiken. heb je deze bundel toevallig in een word bestandje? Zou je deze eventueel willen doormailen naar astrid.vanhees@student.kdg.be

Groetjes, Astrid!

CaroVB zei

Heel leuke bundel!

Ik werk tijdens mijn stage rond het thema 'het bos'. Sommige blaadjes lijken mij erg leuk om te doen! Zou je dit bestandje eventueel kunnen/willen doormailen? Caroline.vorstenbosch@student.kdg.be

Alvast hartelijk bedankt!

Caro

Unknown zei

Hey,

Leuke bundel zou je hem ook naar mij
willen doorsturen. marlies_wils@hotmail.com

Hartelijk bedankt

Unknown zei

Dag Sofie!

Ik doe ook thema 'herfst' tijdens mijn stage in het 1ste leerjaar.

Ik zou ook heel graag wat ideetjes van je overnemen!

Zie je het zitten om de bundel ook naar mij te mailen? (elke.galle@gmail.com)

Groetjes
Elke

Unknown zei

Hey!

Super leuke en bruikbare bundel!
Ook ik doe stage in het eerste leerjaar rond het thema 'De herfst', dus ik zou deze bundel ook wel kunnen gebruiken.

Zou je hem naar mij ook willen sturen?
(hermien.vanoosthuyse@hotmail.com)

Hermien

Unknown zei

Dag juf Sofie,

een erg knappe en bruikbare werkbundel! Zou je zo vriendelijk willen zijn deze ook naar mij door te sturen? Ik had namelijk graag met mijn leerlingen je fijne herfstbundel opgelost. Alvast bedankt voor de grote hulp!!!

E-mail: sarah9300@hotmail.com
Groetjes, Sarah

Unknown zei

Zou je naar mij de bundel ook willen sturen?:')

donna.vanacker@kahosl.be

al heel hard bedankt!!

Unknown zei

hey! ik doe stage in het eerste leerjaar. zou je de bundel willen doorsturen aub? Vind hem echt super tof :D
dolfi1992@hotmail.com

Unknown zei

Wat een toffe bundel!
Kan je deze naar mij ook sturen?

nena.vandersmissen@kahosl.be

Groetjes,
Nena

Unknown zei

Hey! Super toffe bundel!
Ik doe dit jaar stage in het 1e leerjaar.
Zou je mij deze bundel kunnen doorsturen aub?
magali.degeest@kahosl.be

Dank je!

Unknown zei

Super,
iemand die deze ook kan doorsturen naar mij?
femkevandewalle@outlook.com

Zeeklassen 2015 zei

Ik sta in september voor het eerst in het eerste leerjaar! Deze bundel zou zeer welkom zijn! Kan iemand hem doorsturen aub:

shaeseldonckx@hotmail.com

Alvast bedankt!

Unknown zei

hier zou het werkbundeltje ook héél welkom zijn.
vdshebbelinck@gmail.com

alvast grote dank !!!

De musjes van het 4de leerjaar zei

Ik had het werkbundeltje ook heel graag gehad :).

melissa.ver.eenooghe@gmail.com

Alvast heel erg bedankt!

Unknown zei

Super mooie bundel!
Zou u het zien zitten om deze bundel door te sturen alstublieft? Dat zou super fijn zijn :).

celiadeweer@gmail.com

Bedankt!!

JufJana zei

Super leuke bundel!
Zou je het ook naar mij kunnen doorsturen?
Alvast nen dikke merci!

janavanlierde@gmail.com

Groetjes
Jana

Unknown zei

Hey!
Super leuke bundel!
Zou je hem kunnen doorsturen?
charlotte_van_ryssegem@hotmail.com

Alvast bedankt!
Groetjes

Nancy zei

Inderdaad, mooie bundel!!!
Zou je hem willen doorsturen alsjeblieft.

Alvast bedankt!

mentennancy@hotmail.com

Unknown zei

Hallo,

Zou het mogelijk zijn om deze bundel door te sturen via mail? :)
Ik doe namelijk stage in het eerste leerjaar, en deze bundel zou een hele grote hulp zijn! :)

yael_vw@hotmail.com

Heel hard bedankt!

groetjes
Yaël

Unknown zei

Zou je deze bundel ook naar mij willen sturen?

sumeyraa_@hotmail.com

Alvast bedankt!

Unknown zei

Heb je al een antwoord gehad?
Zou je dan de bundel naar mij willen sturen?

sumeyraa_@hotmail.com

4e leerjaar - Heilige Familie zei

Zou ik de bundel ook mogen aub?
jorien.vanderheyden@student.odisee.be

Unknown zei

Hallo!

Jouw bundel ziet er heel werkbaar uit voor mijn kinderen van het buitengewoon onderwijs.
Zou je het zien zitten om hem met mij te delen?
sofie_adriaens@hotmail.com

Als ik jou kan helpen met materiaal rond een bepaald thema, mag je het me zeker vragen!

Groetjes,
Sofie

Unknown zei

hoi,

Je bundel ziet er leuk.
Kan je het ook eens naar me doorsturen?
sara_gueli@hotmail.com

alvast bedankt!
groetjes
Sara

Unknown zei

Super leuke bundel.

Kan iemand het doorsturen naar mij?

charissa.vanthournout@hotmail.com


Alvast bedankt!
Groetjes Charissa

Unknown zei

Deze bundel ligt helemaal in de lijn van de les die ik geef in het eerste leerjaar over de herfst. Kan je mij deze bundel ook mailen?
hildeke_d@hotmail.com

Bedankt!
Groetjes Hilde

Marijke zei

Dag Sofie, ik doe stage eerste leerjaar en er zitten echt leuke blaadjes in je bundel. Kan je hem bezorgen? Alvast bedankt

Marijke

Unknown zei

Ik ben mijn thema van herfst aan het herwerken en jouw bundel zou me hiermee kunnen helpen.
Er zijn namelijk heel leuke blaadjes bij die ik zou kunnen gebruiken.
Zou jij mij deze bundel aub willen doorsturen?
-> daniels_annemie@hotmail.com

Alvast bedankt!
Annemie

Marijke zei

ah ja vergeten: marijke.vanroey@telenet.be
bedankt!

Unknown zei

Beste Sofie, Ik ben een (iets oudere) studente leerkracht lager onderwijs en ga binnen een paar weken mijn stage eerste leerjaar afleggen. De WO lessen gaan rond het thema herfst. Heeft u toevallig nog uw bundel in een Word-versie? En ziet u het dan zitten om het door te sturen?
bart.dewever@telenet.be

Bedankt,
Veerle