donderdag 29 januari 2009

Iets verduidelijken? Doe het met een pictogram!

In stages heb ik al regelmatig pictogrammen gebruikt.
Deze vind ik steeds op de site van Sclera.
De site is erg gestructureerd, je kan alfabetisch pictogrammen zoeken of per categorie. Je kan ook een trefwoord ingeven waardoor je pictogrammen kan zoeken.

Ervaringen:
Ik heb in het 1ste leerjaar vaak pictogrammen gebruikt omdat de leerlingen bepaalde woorden nog niet konden lezen. Op deze manier konden nieuwe woorden gebruikt worden die de leerlingen nog niet konden lezen. Ik heb dit regelmatig gedaan in lesjes wereldoriëntatie. Door de visuele steun was het gemakkelijker om kinderen zaken bij te brengen.
vb.: Lesje over de herfst:
Pictogram: herfst













Ook voor afspraken te maken was dit erg handig:
Pictogram: zwijgen







Voor het project "studieondersteuning aan huis" werk ik met een anderstalig kind. hij is afkomstig van Polen. Door gebruik te maken van de pictogrammen kan ik hem gemakkelijker woorden verduidelijken. Het is niet altijd gemakkelijk om dit met woorden te doen.

Hij kan ook zelfstandig op de site woorden intikken en zo de betekenis van woorden bekijken. In het begin maakte hij gebruik van dit instructiefilmpje omdat hij nog niet zo goed kon werken met internet. Via deze manier kan hij zelf alle stappen uitvoeren om een woordje op te zoeken.

<br/><a href="http://video.msn.com/video.aspx?vid=a8540c1e-5de1-465f-bf47-34a602c42937" target="_new" title="screencast sclera">Video: screencast sclera</a>

Verwachtingen:
Binnenkort volgt mijn stage in het buitengewoon onderwijs. In sommige groepen werken ze met pictogrammen omdat dit duidelijk is voor deze kinderen. Wanneer kinderen niet kunnen lezen kan dit een goed communicatiemiddel zijn.
Kinderen uit het buitengewoon onderwijs leren sowieso pictogrammen die in het dagelijks leven vaak gebruikt worden.
Het lijkt me erg nuttig om hier ook gebruik van te maken tijdens deze stage. Ik vind het allesinds een hulpmiddel dat in diverse situaties erg nuttig kan zijn!

Geen opmerkingen: