dinsdag 17 februari 2009

Reactie op een gelezen blogberichtje


Ik heb het blogbericht gelezen van Caroline D'hondt in verband met haar hoekenwerk rond techniek in het 5de leerjaar.
Dit sprak me wel aan omdat ik zelf nog nooit rond techniek gewerkt in de basisschool. Ik weet dat techniek erg ruim is en je er veel mee kan doen in de klas. Er bestaan erg veel proefjes rond dit onderwerp maar je moet er natuurlijk nuttige en leerrijke onderwerpen uitkiezen.

De onderwerpen die Caroline uitgekozen heeft zijn heel divers en leerrijk voor een 5de leerjaar. Er is telkens een probleemstelling gemaakt van de verschillende hoeken wat het nog zo motiverend maakt om naar een oplossing te zoeken denk ik.
Zelf heb ik ook al gewerkt in een hoekenwerk met verschillende taken die de leerlingen opkregen. Dit werkt heel efficiënt wanneer de leerlingen weten wat ze moeten doen. Het kan heel wat structuur brengen in je les.

Via de evaluatiekaart die Caroline gebruikt heeft kunnen de leerlingen op een eenvoudige manier hun gevoelens uitdrukken omtrent het hoekenwerk. Het lijkt me een handig middel om hier mee te werken.
Door het klasgesprek konden ze wat ze geleerd hebben, welke taak ze hadden en hun gevoel hierbij ook nog eens verwoorden.

Ik heb ook het werkboekje eens bekeken dat ze gebruikt heeft tijdens het hoekenwerk. Een werkbundeltje heeft sowieso altijd een meerwaarde tijdens een project/onderwerp waar je aan werkt.
In het werkbundeltje wordt alles in stapjes weergegeven zodat de leerlingen goed kunnen meevolgen wat ze moeten doen. Ze worden ook vaak gewaarschuwd voor wat niet mag.

Het lijkt me een leuk en leerrijk lesje om eens uit te proberen in de klas!


;-)

Geen opmerkingen: