zondag 8 maart 2009

Proefles: de middeleeuwen

Vorig jaar gaf ik samen met een aantal studenten uit mijn klas een ICT-proefles over de middeleeuwen.
De kinderen werden ‘middeleeuws verwelkomt’ door Ridder Goozelot, een Jonkvrouw, Boer Diederick (horige) en een geestelijke. Er werd een kort rollenspel gespeeld.
Hierna werd de periode van de middeleeuwen gesitueerd op de tijdsband.

De kinderen mochten daarna per twee op zoek gaan op het internet naar informatie over de middeleeuwen. Ze kregen hierbij een werkblad om in te vullen. Deze werkblaadjes werden verbeterd aan de hand van een correctiesleutel.
De kinderen kregen ook een stappenplan. Met behulp van dit document konden ze de oefeningen zelfstandig oplossen.

Wanneer de kinderen klaar waren met de oefeningen mochten ze hun mening geven over de bezochte websites. De criteria bij het beoordelen van de oefening waren de moeilijkheidsgraad en de interesse van de leerlingen.

De les werd afgesloten met een uitbeeldspel.


Reflectie:
De leerlingen waren erg enthousiast om aan de opdracht te beginnen. Ze konden zich gemakkelijk inleven in de periode van de middeleeuwen door het rollenspel dat gespeeld werd. Ze waren erg gemotiveerd om te beginnen aan de opdrachten doordat ze heel snel aan de computer mochten werken.
Het was goed dat de leerlingen per twee aan een computer zaten, zo konden ze elkaar helpen wanneer ze met een probleem zaten. Op voorhand had de klasleerkracht de groepjes gemaakt. Zij keek naar het computerniveau van de leerlingen.
Het was natuurlijk wel jammer dat wij geen beeld hadden van de klas.

Via de beamer werd het stappenplan weergegeven met een inleiding over de middeleeuwen. Zo konden klassikaal nog vragen gesteld worden en wist iedereen wat hij/zij moest doen. Dit liep erg vlot, iedereen kon daarna meteen aan de slag. De oefeningen gingen bij sommige leerlingen erg vlot, bij andere leerlingen wat trager. We waren hier op voorzien, elk groepje kon op zijn eigen tempo aan de oefeningen werken. Iedereen bleef tot het einde met volle inzet opzoeken.
De sites die we uitgekozen hadden om informatie op te zoeken waar leerrijk en zeker op niveau van de kinderen. Dit hebben we ook gemerkt aan de feedback van de leerlingen die ze op het einde van de proefles hadden genoteerd.

Kortom, veel ideetjes voor een toffe ICT-les over de middeleeuwen.

Het gebruikte materiaal vinden jullie hieronder.


Geen opmerkingen: