dinsdag 3 maart 2009

Reactie op een gelezen blogberichtje


Ik heb het berichtje "Wat is een virus?" bekeken van Liesbeth Baeyens met daarbij haar zelfgemaakte powerpointpresentatie.
Ik vind het zelf een vrij moeilijk onderwerp om te verwoorden naar kinderen toe. Toch heeft ze geprobeerd om dit onderwerp bespreekbaar te maken in de lagere school. Aan de hand van de powerpoint toont ze in een notendop wat een virus is, waar je zoal virussen tegenkomt en wat je eraan kan doen.
Ze heeft hierbij zelf situaties bedacht die kinderen en zelfs volwassenen vaak tegenkomen wanneer ze aan de computer zitten.

Ik vind de powerpoint beknopt maar deze lijkt me wel erg efficiënt om te gebruiken in de klas. Er gaan zeker kinderen zijn die zichzelf herkennen in de situaties en die nu ook weten hoe virussen werken en hoe ze zichzelf hiertegen kunnen beschermen.

Ze heeft een goede oplossing gevonden voor de moeilijke woorden. Deze heeft Liesbeth in het cursief gezet. Het is niet mogelijk om deze woorden gemakkelijker te maken maar wel om deze uit te leggen in de klas.

Het is misschien handig om de kinderen ook eens te laten zien hoe een virusscanner werkt. Ik denk dat sommige leerlingen zich hier moeilijk een beeld over kunnen vormen.

Ik vind het filmpje dat erop staat erg leuk gevonden. Het enige dat jammer is hieraan is dat het in het Engels is, het lijkt me wel erg nuttig (mits enige uitleg achteraf over de inhoud).

Door met dit materiaal te werken in de klas gaan de leerlingen meteen een goed beeld hebben over virussen en weten ze ook wat ze ertegen kunnen doen. ik denk dat ze op deze manier goed ingelicht worden.

Geen opmerkingen: