woensdag 25 maart 2009

ICT in het BuSO

Ik ben nu bezig aan mijn keuzestage in het buitengewoon onderwijs. Ook in het buitengewoon onderwijs wordt regelmatig gewerkt met ICT.
In opleidingsvorm 1 worden ateliers georganiseerd waarbij de leerlingen met de computer gaan werken. Ze worden via de atelierwerking gestimuleerd om keuzes te maken en de gemaakte keuze gedurende 1 semester vol te houden.

In deze ateliers gaan ze werken met microsoft Word.
Ze gaan hiermee prenten zoeken rond een onderwerp dat hen interesseert, ze gaan woorden typen die de leerkracht heeft voorgeschreven. De leerlingen werken soms ook met programma’s waarbij ze woorden moeten natypen om zo te leren werken met het toetsenbord. De vaardigheden met de muis worden ook geoefend.
Leerlingen worden alleen of met twee aan een computer gezet naargelang hun vaardigheden.





Ook in opleidingsvorm 2 wordt er af en toe gewerkt met computers. De leerlingen gaan dan meestal afbeeldingen zoeken op internet via google of een tekening maken in paint.

In opleidingsvorm 2 leert men ook werken met de telefoon om zo te leren communiceren met mensen.

Ik ga werken met een film tijdens de les godsdienst om op deze manier de leerlingen kennis te laten maken met gevoelens en tegenstellingen bij mensen. Via een visuele weergave kunnen leerlingen deze gevoelens en tegenstellingen beter vatten.

Ik werk niet met de computer tijdens mijn lessen doordat ik vooral binnenactiviteiten in de keuken geef.

Geen opmerkingen: