dinsdag 7 april 2009

Al spelend leren!

Mijn keuzestage in het buitengewoon onderwijs zit er op. Die twee weken zijn echt voorbij gevlogen!
Ik heb vooral kookactiviteiten gegeven in verschillende groepen. Ik gaf ook enkele lesjes godsdienst en enkele lesjes wiskunde.

Voor wiskunde heb ik kloklezen gegeven aan een auti-klas. Deze leerlingen oefenen vaak met werkblaadjes op kloklezen en de klok zetten. Ik wou mijn les toch wat aangenamer maken en ze al spelend aan het werk laten gaan.
Ik heb tijdens mijn lessen gebruik gemaakt van een ganzenspel waarbij het kloklezen werd geïntegreerd. De leerlingen mochten zoals bij een gewoon ganzenbord gooien met de dobbelsteen en met de pionnen over de vakjes gaan. Wanneer ze op een vakje kwamen met een klokje erop moesten ze de klok lezen die ik voor hen zette of de klok zetten op het uur dat ik zei. Wanneer ze op het vakje kwamen met het mannetje (13) moesten ze opnieuw beginnen. Het was de bedoeling om zo snel mogelijk op vakje 30 te komen.

Hoe kom ik aan dit ganzenbord?
Het ganzenbord is gemaakt met het programma macromedia fireworks MX. Met dit programma kan je gemakkelijk voorwerpen tekenen of aanpassen. Ik gebruik dit programma ook erg vaak om prenten en werkblaadjes aan te passen naar hoe ik ze wil.
Het ganzenbord is voor deze les aangepast aan het kloklezen: er staan kleine klokjes op de vakjes en ook buiten het spelbord staan afbeeldingen met klokken om de leerlingen te motiveren.

De leerlingen vonden het erg fijn om met dit ganzenbord te werken en vroegen om dit vaker te doen. ik heb met Microsoft Word een dominospel en een memoryspel gemaakt om nog te gebruiken voor het kloklezen in een volgende les. Ook dit sloeg erg aan bij de leerlingen.



Waarom je lessen niet wat speelser maken als leerlingen op deze manier ook veel bijleren? Doen gewoon!!!


Hieronder mijn ganzenbord:

Geen opmerkingen: