woensdag 29 april 2009

Verrassing!

Deze week heb ik mijn zelfstandige stage gedaan in het 4de leerjaar. In dit leerjaar wordt er regelmatig gewerkt in de computerklas. Dit zijn lessen waar kinderen erg naar uitkijken.
Ik wou in deze stage wel werken met de computer maar eens op een speciale manier...

Een hele tijd geleden leerde ik het besturingssysteem Ubuntu kennen. De meeste mensen kennen dit van "Linux". Ubuntu is een distributie van Linux.
Ubuntu zit helemaal anders in elkaar dan onze gekende Windows XP. Wanneer je dit geïnstalleerd hebt op je computer of laptop (je kan dit vrij downloaden) staan alle knoppen en balken op een andere plaats. Het ziet er minder uitgebreid uit dan bij Windows maar eigenlijk is het erg overzichtelijk. Door er af en toe mee te werken kon ik er wel snel mee overweg.

Door hier wat meer over op te zoeken kwam ik te weten dat hier ook een educatieve versie van bestaat voor leerkrachten en voor het gebruik in klaslokalen. Deze versie van Ubuntu noemt Edubuntu.


Ik heb Edubuntu geïnstalleerd op een laptop en deze tijdens mijn zelfstandige stage in mijn stageklas geplaatst.

Tijdens hoekenwerk en wanneer de leerlingen tijd hadden tussendoor mochten ze Edubuntu uitproberen.
In mijn zelfstandige stage zat een hoogbegaafde leerling in de klas, voor hem was dit een echte uitdaging.

Een minpunt aan Edubuntu is dat nog niet alles in het Nederlands werkt. Erg veel van de oefeningen staan nog in het Engels. Ik heb de leerlingen uitleg gegeven over de werking van Edubuntu en hen bijgestuurd bij de oefeningen. De leerlingen mochten bij sommige oefeningen ook uitzoeken hoe deze in elkaar zaten.

Ik schrok ervan dat de leerlingen zo vlug weg waren met het systeem. Door hen even op weg te helpen konden ze eigenlijk snel zelfstandig aan de slag.

De oefeningen die ze mochten uitproberen:
Gcompris: een programma waarin je verschillende rekenspelletjes, taalspelletjes en gevarieerde gezelschapspelletjes kan spelen.
Kstars: opzoeken op de wereldbol.
KBruch: oefeningen waarbij op verschillende niveaus met breuken gewerkt kan worden.

Ook de leerkracht van het 4de leerjaar was erg enthousiast! Hij kende het besturingssysteem nog niet. Ik heb hem uitgelegd hoe het werkte en hij vond het een goed initiatief dat ik dit eens ging uittesten in zijn klas.

Zelf Edubuntu gebruiken in je klas?! Een aanrader om uit te proberen!
Je moet eerst Ubuntu installeren op je computer of laptop, daarna kan je Edubuntu installeren.

Hieronder enkele printscreens van oefeningen die de leerlingen uitgeprobeerd hebben: