woensdag 6 mei 2009

Museumbezoek 4de leerjaar

Mijn zelfstandige stage zit er alweer op... die week is echt voorbij gevlogen!
Tijdens deze stage ben ik met de leerlingen op uitstap geweest naar Brussel. We hebben daar een bezoek gebracht aan het museum voor natuurwetenschappen. De tentoontstelling die nu loopt gaat over "Overleven in het X-treme". Al mijn lesjes wereldoriëntatie hielden verband met dit thema.



De leerlingen konden kennis maken met de verschillende extreme omstandigheden en konden door het bezoek aan het museum zich hier beter in inleven:
- Extreme koude
- Extreme hitte
- Extreme droogte
- Extreem zuurstofgebrek
- Extreme duisternis

De leerlingen hadden in mijn les over extreme koude reeds kennis gemaakt met warmtegevoelige camera's. Ik had ze uitgelegd wat dit was en via het smartboard prenten getoond waardoor ze beter begrepen wat deze camera's precies deden.
In het museum stond zo een camera. De leerlingen konden hun hand tegen een ijsblok houden en dan zien dat wanneer je voor de camera stond je hand helemaal zwart zag door de extreme kou. Warme gebieden werden geel tot wit aangegeven.



Hieronder nog een leuk effect dat je kon bekomen in het museum aan de hand van camera's :-)



Het was een fijne dag en het bezoek aan het museum was zeker de moeite waard!
Meer info?
Bezoek de website van het museum.

En nu op naar de volgende stage! Morgen beginnen in het 6de leerjaar...

Geen opmerkingen: