zaterdag 23 mei 2009

Op ontdekkingsreis met Vlaanderen Vakantieland!

Mijn stage van het 6de leerjaar is afgelopen!
Ik had reeds gezegd dat ik tijdens mijn stage gewerkt heb rond ontdekkingsreizen (zie webquest). Ik werk meestal met filmmateriaal wanneer ik een thema uitwerk van wereldoriëntatie. Ik had gehoord dat er vorig jaar een reeks uitgezonden was in Vlaanderen Vakantieland: “Expeditie Columbus”.





Ik ben toen op zoek gegaan op de website van “Eén” om zo aan deze reeks te geraken. Het was niet meer mogelijk om via “Ooit gemist” deze afleveringen te bekijken en te verkrijgen...
Toch ben ik nog verder gaan zoeken in het archief van "Eén". Ik ben dan aan een e-mailadres geraakt van een medewerker van Vlaanderen Vakantieland, om zo meer informatie te verkrijgen over deze reeks.
Met veel omwegen ben ik uiteindelijk toch aan de afleveringen geraakt! Via “Eén” heb ik uiteindelijk de DVD ontvangen. Op deze DVD stonden 6 afleveringen van Expeditie Columbus. Deze speelden zich telkens af op een andere plaats in het leven van Columbus.

1. Italië: Genua
2. Portugal
3. Spanje: Andalucia
4. Caraïben: de Bahama’s
5. Caraïben: Dominicaanse republiek
6. USA

Ik heb een les gegeven waarin enkel stukjes uit deze afleveringen te zien waren. De leerlingen hadden een vragenreeks gekregen die ze ondertussen moesten invullen. Via deze reeks kregen ze een herhaling van de les rond Columbus en leerden ze toch nog veel nieuwe zaken bij. Ze konden zich beter inleven in de tijd waarin Columbus leefde. Via beeldmateriaal gaan leerlingen ook gemakkelijker de leerstof onthouden!
Dit allemaal dankzij het archief van Eén en Vlaanderen Vakantieland!

Geen opmerkingen: