donderdag 14 mei 2009

Smartboardervaringen...


Ondertussen ben ik een week bezig met mijn stage in het 6de leerjaar. Daar heb ik ook een smartboard ter beschikking. Ik probeer om dit toch voldoende te benutten op verschillende manieren.
Heel veel van mijn bordschema's zijn gemaakt met smartboard notebook.
Ik gebruik het vaak om oefeningen op te verbeteren zodat de leerlingen goed kunnen meevolgen. Schrijven op het bord lukt me ondertussen ook wel redelijk :-)

Voor mijn lesjes wereldoriëntatie heb ik er al geregeld filmpjes op laten zien. Ook mijn thema voor taal "boek en film" zorgt ervoor dat ik vaak filmpjes afspeel op het smartboard.
Voor prenten te tonen maak ik geregeld presentaties in powerpoint. Hiervoor is smartboard notebook minder geschikt.

Bij het tonen van leerinhoud heb ik wel al heel wat kunnen leren van andere leerkrachten. Bijvoorbeeld het verbergen van tekst door gebruik te maken van een knop die dan een grijs vlak voor je bord zet. Zo hoef je niet alles meteen zichtbaar te maken.
het envelopje dat je op je bord kan zetten en openklikken is erg nuttig... wanneer je zo een envelopje openklikt linkt dit naar een ander document! Erg nuttig wanneer je bijvoorbeeld een taalles geeft en achtergrondinformatie wil meegeven met de kinderen.

Toch heb ik ook al problemen ondervonden met het bord. Wanneer ik een tabel gemaakt heb in mijn smartboardlesjes verschijnt deze meestal niet op de notebook van de laptop op school... het blijft voorlopig nog steeds een raadsel hoe dit komt. Iemand enig idee?

Het is voor de kinderen zelfs motiverend om op het bord te schrijven! Ze doen dit erg graag. Wanneer zwakkere leerlingen oefeningen moeten maken doe ik dit meestal met hen aan het bord. Ze mogen dan zelf de oplossingen komen noteren.

Hoe meer ik oefen met het bord, hoe beter ik er mee overweg kan. Het is alleszins al een erg leerrijke ervaring geweest.

Geen opmerkingen: