donderdag 11 december 2008

Theatervoorstelling "Oskar" (5+)

Dag beste bloggertjes,
Ik ben gaan kijken naar de theatervoorstelling "Oskar" van theater Stap en theater Froe froe. De voorstelling was voor kinderen vanaf 5 jaar maar toch sprak deze mij meteen aan omdat er speciale zaken in gebeurden die je in andere theatervoorstellingen niet ziet. Dit merk je wel aan mijn uitleg hieronder.

Korte samenvatting van de voorstelling:
Deze voorstelling ging over een vader die het steeds erg druk heeft met zijn werk, hij verkoopt namelijk konijnenpasta. Zijn bedrijf draait erg goed en daardoor heeft hij ook steeds minder tijd.
Zijn zoon Oskar belt regelmatig om met hem dingen te gaan doen maar dit gaat dus bijna nooit. Hierdoor vergeet hij zelfs Oskar zijn verjaardag.
De fabriek van papa ontploft uiteindelijk nog maar toch kan hij deze repareren. Oskar verkleedt zich ook erg graag als konijntje.

Speciale effecten in de voorstelling:
Theater Stap is wel gekend van het het werken met gehandicapten. In deze voorstelling deed een jongen (Oskar) mee met het syndroom van down. Toch deed Oskar erg goed mee, je zag dat er veel mensen waren die hem gingen begeleiden. Ik had eigenlijk nog nooit een theatervoorstelling gezien waarin iemand meedeed met een beperking.
De muziekgroep "de Fixkes" zorgden voor de muziek en de passende geluiden in de hele voorstelling.

Wat deze theatervoorstelling ook zo speciaal maakt is dat er erg veel gebruik wordt gemaakt van video.
Er stond in het midden van het podium een groot scherm met daaronder nog drie kleinere TV - schermen.
Ter begeleiding van de muzikanten werden er vaak filmpjes getoond.
Veel achtergronden werden geprojecteerd of er werden filmpjes afgespeeld op het grote scherm met daarop verschillende decorstukken of verduidelijkingen van bepaalde scènes.
Vb.:
- De machine in de fabriek waar papa werkt werd in een filmpje getoond.
- Wanneer er mensen belden naar de fabriek werden deze getoond op het scherm en moest hier geen verdere commentaar bijstaan.
- Wanneer Oskar iets dacht of wanneer hij belde naar papa werd dit via het scherm weergegeven.

De kleinere TV - schermen brachten zaken die nuttig en interessant waren maar niet zo belangrijk als wat op het grote scherm te zien was. Toch schonken ze daar op deze manier toch aandacht aan.

Het gebruik van e- mail werd in de voorstelling op een speelse manier weergegeven. Er werd aan de kinderen duidelijk gemaakt dat je e-mails kan sturen over de hele wereld. Dit werd wel erg speels en in de fantasie van de kinderen weergegeven. Het werd getoond door gebruik te maken van het grote scherm en een hand dat uit het computerscherm kwam.

Kinderen konden voor en na de voorstelling materiaal dat gebruikt werd uitproberen.
Vb.: De papierversnipperaar van op het werk van de papa.

Mijn gevoel en mening bij deze voorstelling:

Ik denk dat ondersteuning van filmpjes of beelden erg nuttig kan zijn in de klas. De kinderen krijgen visuele ondersteuning en hierdoor gaan ze ook alles gemakkelijker kunnen verwerken en begrijpen. Je hoeft zelf zoveel niet uit te leggen doordat ze alles kunnen zien.
Ik vond het leuk dat kinderen reeds kennis konden maken met multimedia op een leuke en toch leerrijke manier.

Hieronder nog een filmpje met een korte inhoud en uitleg van de personages:

Geen opmerkingen: